Supply Chain - is toelevering nog steeds een probleem?
Het korte antwoord is ‘ja’, de wereldwijde problemen met de toeleveringsketen die we de afgelopen jaren allemaal hebben ondervonden, veroorzaken nog steeds verstoringen en blijven een uitdaging vormen voor de wereldeconomie. We voelen allemaal de effecten van deze wereldwijde verstoring in toelevering door bijvoorbeeld de vertragingen in de aanleveringen van voorraden in het VK, door tekorten of doordat bepaalde artikelen en de kosten van het levensonderhoud stijgen.
Waarom ervaren we deze vertragingen nog steeds?
Er zijn veel factoren die hieraan bijdragen, waaronder vertraging in de verwerking en distributie in China, brandstofkosten, vertragingen bij verzending en Brexit. Maar waarom treden deze vertragingen na meer dan een jaar nog steeds op?
- Covid – In China zijn er nog steeds zeer strikte covid-regels die ervoor zorgen dat hele steden, fabrieken of havens wekenlang worden afgesloten. Shanghai heeft onlangs een lockdown van 2 maanden meegemaakt vanwege het toegenomen aantal gevallen, en in Ningbo moesten bewoners regelmatig tests doen om hun appartementen te kunnen verlaten. Deze voorbeelden laten zien hoe streng de regelgeving in China nog steeds is.
- Arbeidstekorten – De manier waarop we allemaal werken is de afgelopen 2 jaar veranderd en in de landen die de grootste producenten van gefabriceerde goederen zijn, zoals China en India, is de dynamiek van het personeelsbestand veranderd, waarbij de jongere bevolking eerder naar hoger geschoolde banen is overgegaan dan naar de producentenkindustrie.
- Klimaatverandering – Overheden over de hele wereld, waaronder China, zetten door met de broodnodige veranderingen om de CO2-uitstoot te verminderen. Dit kan ertoe leiden dat minder efficiënte fabrieken en productieprocessen de productie moeten verminderen om binnen de nieuwe regelgeving te blijven.
- Scheepvaartcontainers - Kortom, door de problemen die veroorzaakt zijn door de wereldwijde vermindering van het goederenverkeer tijdens de pandemie, resulteert er nu in dat containers op de verkeerde plaats staan of schaars zijn omdat er de afgelopen jaren minder is geproduceerd. Het zal nog wel even duren voordat alles weer op de juiste plek staat.
- Oorlog in Oekraïne - Sancties op Russische goederen zorgen voor knelpunten in Europese havens omdat alle containers uit Rusland gekeurd moeten worden. Dit zorgt voor een patstelling met schepen die 3 of 4 weken wachten op een ligplaats, met als gevolg verdere tekorten doordat schepen en containers uit het wereldwijde containersysteem worden gehaald.
- Vraag – De sterk stijgende vraag naar goederen na de coronacrisis, vooral in Amerika, zorgt voor een meer dan normale vraag naar containers, waardoor de beschikbaarheid afneemt (hoewel de stijging van de kosten van levensonderhoud hier binnenkort het evenwicht kan herstellen).
Wat betekent dit voor de toekomst?
Hoewel we in het voorjaar van 2022 een snelle verlichting van de problemen in de toeleveringsketen verwachtten, blijven de vertragingen ondanks enkele verbeteringen aanhouden. Het zal waarschijnlijk nog enkele maanden duren voordat we significante verbeteringen beginnen te zien.
Er zijn echter factoren zoals de stijgende inflatie, de stijgende kosten van levensonderhoud en een algemene vertraging van de wereldeconomie, die de toeleveringsketen wat ademruimte zullen geven om sneller te herstellen.
Wat voor invloed heeft dit op Puckator?
Voor Puckator, zoals bij de meeste andere importeurs, hebben de problemen met de toeleveringsketen van de afgelopen jaren onze voorraden ernstig beïnvloed. Desondanks hebben we ons bestaande netwerk van fabrikanten, leveranciers en expediteurs aangepast en is er samenwerking geweest om een duurzaam plan op te stellen, waardoor de voorraden in de eerste helft van het jaar geleidelijk zijn toegenomen en de rest van het jaar 2022 zullen blijven groeien.
Hoewel onze voorraadniveaus nog steeds niet volledig in evenwicht zijn en er nog steeds grotere vertragingen zijn bij het binnenkomen van de voorraad in het VK en Polen, is het een situatie waarvan we er zeker van zijn dat deze de komende twee of drie maanden zal blijven verbeteren en wellicht tegen het einde van de zomer terug is gekeerd naar een normaal niveau.