De planning en promotie voor de voorjaarsbeurzen 2020 zijn in volle gang - de eerste evenementen op de kalender beginnen vroeg in het nieuwe jaar. Maar hoe bepaalt u als groothandel of leverancier op welke beurs u wilt exposeren of bezoeken?
De blog van deze week komt van Puckator’sverkoopdirecteur Matt Shaw. Na zijn eerste vakbeurs in 1990 te hebben gedaan, heeft hij handelsbeurzen zien evolueren en hij heeft een goed advies voor u om er het beste uit te halen.
Laten we eerlijk zijn - er is geen twijfel over mogelijk dat vele winkelketens online zijn gegaan, waardoor handelsbeurzen minder druk geworden. De dagen van het opnemen van grote bestellingen tijdens de beurs zelf zijn voorbij - je moet bereid zijn om veel meer te doen. Toch zien we nog steeds grote winkels en bedrijven op de handelsbeurzen - inclusief degenen die overwegend online actief zijn. Waarom? Ze willen de producten zien en over prijzen kunnen onderhandelen.
Selecteer zorgvuldig
In plaats van tijd en middelen te besteden aan het bezoeken van elke beurs die u kunt verzinnen, is het de moeite waard om selectief te zijn. Kies die evenementen die het beste bij uw merk en productbasis passen. Kijk wie er nog meer exposeert en wie er naar toe gaat - beursorganisatoren kunnen statistieken van het voorgaande jaar verstrekken. We zijn één of twee keer in de positie geweest waar we naar een bepaalde show zijn gegaan en hebben ons toen afgevraagd waarom we daar in vredesnaam waren. Dus, als u eenmaal een verkort lijstje heeft gemaakt, kies daar dan een beurs uit die u wilt bezoeken. Dit geeft u de kans om te zien wat andere exposanten doen en om te observeren hoe druk het is. Zodra we al deze informatie hebben - en als de bezoekersaantallen goed zijn, zullen we meestal onze stand daar aanmelden!
Ken je doel
Omdat bezoekersaantallen lager zijn, moet je je echt concentreren op waarom je daar bent en dan het maximale eruit halen. Wilt u vooral de relatie met bestaande klanten versterken, nieuwe contacten leggen maken of een nieuw product lanceren? Wanneer we een show bezoeken die we eerder hebben bezocht, is ongeveer 80% van de mensen die we zien al klant van ons, en vooral als het een erg drukke beurs is zoals de Birmingham NEC, nemen we vooraf contact met hen op om een afspraak te maken. We nemen ook voorafgaand aan de beurs contact op met enkele van onze geselecteerde klanten met aanbiedingen voor tickets en reizen naar het evenement.
Een indruk maken
Je moet je onderscheiden van de rest en er goed uitzien. We investeren veel tijd in innovatief standontwerp en in nieuwe ideeën voor ons promotiemateriaal. Bijvoorbeeld: arcadegames ter promotie van onze Game Over collectie zijn een groot succes gebleken.
Als je voor het eerst een beurs bezoekt, houd het dan klein en simpel - je kunt een betere indruk maken met iets opvallends in een kleinere ruimte en door bepaald publiek aan te spreken, dan dat u ermee worstelt om een grote stand te vullen.
Denk lateraal
Het is goed voor ons gebleken om ons in een nieuw genre te wagen. We hebben een achtergrond in cadeauartikelen, maar we hebben nu heel wat lijnen in beauty accessoires. We zijn begonnen met het bezoeken van beauty vakbeurzen en we trekken de aandacht omdat onze originele ontwerpen ons een beetje ongewoon maken op die evenementen.
Het gaat niet alleen om de verkoop op de dag
Wanneer u een show beoordeelt, wees dan niet te ontmoedigd als de initiële opbrengst slecht lijkt. Het cultiveren van nieuwe leads, het leggen van nieuwe contacten en de potentiële business die daaruit voortvloeit, is net zo belangrijk. We hebben ook enkele van onze beste vertegenwoordigers aangeworven als gevolg van een ontmoeting op beurzen!
Een ander aspect van de shows is dat ze onze kopers en ontwerpers de kans bieden om naar de concurrentie te kijken en een overzicht te krijgen van de komende trends zoals weerspiegeld in de fysieke producten.
Heeft u vragen voor Matt & het Puckator beursteam of een van uw eigen beurzenervaringen om te delen? Laat dan uw commentaar achter beneden.
Maison & Objet Stand Herfst 2019